یک مُهرِ آلانی

بخشی از پهنه‌ی هنریِ بزرگِ ساسانی که از غرب تا شرق مدیترانه و از شرق تا هند و ترکستان (استان سین‌کیانگ امروزی) گسترش داشت، منطقه‌ای در شمال سرزمین اصلی ساسانیان، یعنی قفقاز جنوبی، را نیز شامل می‌شود. در این منطقه، نفوذ هنرِ ساسانی بیشتر از طریق آثار نقره‌کاری، سکه‌ها و مُهرهای یافت‌شده در گرجستان (ایبریای باستان) شناخته شده است. با این‌حال، واردات ساسانی و کالاهای تأثیرگرفته از هنر ساسانی در سایر نقاط این منطقه نیز مشهود است، به‌ویژه در شمال و مرکز قفقاز، در بافت‌هایی که به آلان‌ها نسبت داده می‌شود. آلان‌ها یک گروه ایلیاتیِ کوچنده‌ی ایرانی بودند که تا قرن اول میلادی در این منطقه مستقر شدند. این قوم عمدتاً دامدار و جنگ‌آورانی حرفه‌ای بودند که برخی از گروه‌هایشان در مواقعی با رومیان و بعدها با بیزانسی‌ها متحد می‌شدند و گروه‌های دیگر در مواقعی با ایرانیان هم‌پیمان بودند. با وجود روابط سیاسی متفاوتشان، آلان‌ها، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در مدار هنر و تأثیرات هنری ساسانی قرار گرفتند و از طریق تجارت، هدایا، رشوه یا غنائم، کالاهای هنری ساسانی را به دست می‌آوردند و گاه به تقلید از آنها می‌پرداختند.

 

دانلود مقاله

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *